Ekosysteemipalvelut koulun ympäristössä

Tehtävässä harjoitellaan tunnistamaan ekosysteemipalveluja omassa lähiympäristössä toiminnallisten tehtävien ja leikin avulla. Tehtävä sopii erityisesti yläkouluikäisille oppijoille, mutta toisinaan varttuneempienkin oppijoiden on hyvä heittäytyä leikkimään!

Tässä tehtävässä opitaan

  • tunnistamaan ekosysteemipalvelut omassa lähiympäristössä
  • havainnoimaan lähiympäristön piirteitä
  • aistimaan lähiympäristöä eri eri aistein

 

 

VALMISTAUTUMINEN

 

Tehtävä liittyy Lähellä kaupungissa -verkkosivuston osioihin:

Puisto - Ekosysteemipalvelut - Mitä ovat ekosysteemipalvelut?

Puisto - Ekosysteemipalvelut - Ekosysteemipalvelut kaupungissa.

Tutustu ensin näihin aineistoihin ja siirry vasta sitten tehtävään.

Päätetään kuljettava reitti koulun lähiympäristössä. Reitillä on neljä pysähtymispaikkaa. Reitti valitaan yhdellä alla mainituista tavoista:

  • Reitin voi hahmotella kartan perusteella etsimällä karttamerkkien avulla mahdollisimman tarkoituksenmukainen ympäristö. Esimerkiksi sellainen, jossa on puistoa, joutomaata tai rantaa.
  • Toinen mahdollisuus on antaa sattuman puuttua peliin ja jokainen ryhmä voi heittää kartalla koulun kohdalle vaikka avainnipun ja piirtää sitten sen ääriviivoja pitkin kuljettavan reitin.
  • Tai reitin voi piirtää sokkona.

Hahmoteltu reitti kuljetaan pareittain tai ryhmissä.

Jokaisessa pysähtymispaikassa valitaan yksi alla olevista tehtävistä (1-4). Kierroksen lopuksi keskustellaan tehtävien herättämistä ajatuksista ja tuntemuksista yhdessä koko ryhmän kanssa.

Joka parille tai ryhmälle varataan mukaan:

  • kartta, johon on merkitty valittu reitti
  • JA kynä ja paperia vapaamuotoisia muistiinpanoja ja sarjakuvan piirtämistä varten
  • JA valmiiksi koottu noppa 3. tehtävää varten. Klikkaa se auki tästä.
  • JA ekosysteemipalveluita kuvaava lomake 4. tehtävää varten. Klikkaa auki lomake tästä.
  • JA tämä ekosysteemipalvelutehtävän toteutus, jonka voit klikata tulostettavaksi tästä.

 

TOTEUTUS

 

1. Piirrä sarjakuva

 

Valitkaa yksi alla olevasta kolmesta vaihtoehdosta.

  • kimalaisen päivä
  • kastemadon päivä
  • varpusen päivä

Katselkaa ympärillenne valitun eläimen silmin. Miettikää seuraavia kysymyksiä:

  • löytyykö valitulle eläimelle juuri täältä suojapaikkoja, ravintoa, lajikumppaneita, mahdollisia vihollisia?
  • mitä eläimet voisivat päivän mittaan puuhailla ja mitä vaaroja kohdata?
  • onko elämä juuri tällä paikalla niille helppoa vai onko todennäköistä, että ne joko kuolevat jostain syystä tai joutuvat muuttamaan muualle?
  • mitä ekosysteemipalvelua eläimet edustavat?
  • miten ne hyödyttävät ihmisen hyvinvointia siinä paikassa jossa nyt olette?
  • voiko niiden tuottamaa palvelua korvata jotenkin? Miten?

Keksikää ja piirtäkää pareittain tai ryhmässä sarjakuva valitsemanne eläimen päivästä tehtävästä heränneiden ajatusten pohjalta.

 

2. Halaa puuta


Etsikää halattavaksi kelpaava puu pysähdyspaikasta tai sen välittömästä läheisyydestä. Mistä kertoo se, että puuta ei jostain syystä löydy? Mitä paikalla on puiden tilalla? Mikäli puu löytyy, onko se istutettu vai rakentamiselta säästynyt luonnonpuu? Määritelkää puun laji, arvioikaa ikä ja tutkikaa, tarjoaako se:

  • elin- ja suojapaikkoja joillekin muille eliöille kuten sammalille, jäkälille tai hyönteisille ja linnuille. Eli lisääkö puu luonnon monimuotoisuutta?
  • mitä ekosysteemipalveluja arvelet puun tuottavan ihmisille?

Halatkaa puuta yksin tai yhdessä ja ottakaa vaikka valokuva. Jotkut väittävät, että puista saa hirmuisen määrän energiaa ja että ne voivat myös puhua ihmisille. Sanoiko puu sinulle jotain? Kuuntele kärsivällisesti. Puut puhuvat hyvin hitaasti.


3. Aisti luontoa


Luonto tarjoaa ihmisille aineellisten lisäksi myös paljon esteettisiä palveluja, jotka voi havaita eri aisteja käyttämällä. Niitä ovat muun muassa kauniit maisemat ja muut luonnonnäkymät, hyvät tuoksut ja luonnonäänet. Esteettiset palvelut parantavat henkistä hyvinvointia, vireyttä ja inspiroivat taiteellisia kykyjä.

Heittäkää noppaa vuorotellen ja etsikää sen antaman kuvan perusteella jotain juuri siihen aistiin vaikuttavia esteettisiä palveluja. Etsikää ennakkoluulottomasti. Kauneutta voi löytyä ihan uusista paikoista, piiloutuneena, ihan pienessäkin mittakaavassa.

KÄSI: Käyttäkää tuntoaistia. Kesäaikaan voi riisua kengät ja sukat ja tallustella hetken paljain jaloin, painaa posken sammaleeseen tai voitte antaa toisillenne jonkun luonnosta löytyneen esineen tunnusteltavaksi silmät kiinni. Tunnistatteko, mikä esine on.

KORVA: Kuunnelkaa kuuluuko mukavia ääniä vai pelkkää melua.

NENÄ: Voitte pistää nenän lähelle puun kaarnaa tai ruohoa ja haistella.

SILMÄ: Pyrkikää katselemaan ympärillenne ikään kuin uusin silmin. Katsokaa lähelle, kauas, ylhäältä alas ja toisin päin. Löydättekö jotain uutta kaunista nähtävää?

AARREARKKU: Etsikää aarre eli mukavin tai hienoin juttu juuri tässä paikassa. Se voi olla joko konkreettinen esine kuten nätti kivi, käpy tai sulka. Se voi olla myös maisema, tunnelma tai oivallisesti toimiva ekopalvelu.

AAVE: Löytyykö ympäristöstä ruma tai pilattu paikka?

 

4. Etsi paikan ekosysteemipalvelut


Käyttäkää tässä ekosysteemipalveluita kuvaavaa lomaketta. Miettikää lomaketta käyttäen millaisia ekosysteemipalveluja löytyy tästä paikasta. Onko joku palvelu jostain syystä heikentynyt ja miksi? Onko mahdollista palauttaa palvelu takaisin?

Pohtikaa lopuksi, mitä ekosysteemipalvelua olette tänään käyttäneet?